۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
درگذشت دانشمندی که پرتفولیو را متحول کرد/ هری مارکوویتز که بود؟

هری مارکوویتز برنده نوبل اقتصاد سال ۱۹۹۰ درگذشت. او که بود و چه کرد؟

هری ام. مارکوویتز هری ام. مارکوویتز در ۹۵ سالگی درگذشت. اقتصاددانی که انقلابی در اقتصاد مالی به راه انداخت و تفکر سنتی درباره خرید سهام را از بین برد. مارکویتز در سال ۱۹۵۲ نظریه پرتفولیو مدرن را بنیان نهاد. تا قبل از آن دنیای سرمایه‌گذاری تصور می‌کرد که بهترین استراتژی، انتخاب سهام گروهی از شرکت‌هایی است که تصور می‌شد بهترین چشم‌انداز را دارند.
مارکوویتز اما این نظریه را مطرح کرد که همه چیزی باید دارای ریسک و بازدهی باشد و این عمل متعادل کننده، می تواند برای هر دارایی اعمال شود، تا زمانی که معیار مناسبی برای ریسک وجود داشته باشد. مارکویتز پیشنهاد کرد که نوسان دارایی معیار خوبی برای ارزیابی ریسک کل است. به عبارت دیگر، هر چه قیمت دارایی نوسان بیشتری داشته باشد، ریسک بیشتری برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند و در مقابل اگر نوسانات اندکی وجود داشت، ریسک اندکی ناشی از سرمایه‌گذاری بود.

چیزی که مارکوویتز متوجه شد این بود که دارایی‌های پرریسک‌تر، بازده بیشتری از دارایی‌های کم ریسک دارند. با این حال، دارایی‌های پرریسک‌ نسبت به دارایی‌های کم‌ریسک‌تر، احتمال بیشتری برای از دست رفتن دارند و این جایی است که ساختار پرداخت ریسک/پاداش در آن قرار دارد. این نظریه مارکوویتز باعث دگرگون شدن مبحث مدیریت پرتفوی شد و همچنان به‌عنوان یک استراتژی محبوب استفاده می‌شود.
مارکویتز حدود ۴۰ سال بعد از ارائه شدن نظریه‌اش جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد. بالاترین افتخاری که یک اقتصاددان می تواند دریافت کند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ققنوس IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    درود بر شما